lørdag 25. juni 2016

Midtsommer

Det er midtsommer i Valdres. Hele hagen strutter av bristeferdige knupper og hver dag byr på nye overraskelser. Man må jo bare bli i godt humør når man etter endt arbeidsdag runder hjørnet rundt leveggen og det i løpet av dagen har sprunget ut en ny rose i rosehagen. Det er nå vi får belønningen for alt arbeidet vi har lagt ned i hagen, nå skal vi bare NYTE for nå skjer tingene fort.
Og i morgen er det tid for en av årets store begivenheter for oss hagegale, nemlig Hagefestivalen på Dokka. I år arrangeres for den for femte gang og jeg gleder meg stort. HER kan du lese mer om programmet og utstillerne som kommer. Og bor du i nærheten så vil jeg på det sterkeste anbefale deg om å ta turen, det er vel anvendt tid.
En liten rundtur i Valdreshagen midtsommers byr jeg også på, nå går det så fort at det gjelder å holde fotoapparatet klart ;-)

Gullbasse på besøk på en av de tre akeleiefrøstjernene som ruver vakkert over rosebedene
Min nyeste forelskelse i hagen er denne flotte storkenebben - Geranium himalayense  "Pleniflora"
Blomstene ser ut som små roser ♥

Storfavoritten Stjerneskjerm har også begynt blomstringa, i rosehagen er det nå hele fire forskjellige fargenyanser



Den flotte Potentilla "White Queen" fortsetter å imponere


Rose nummer tre ut i rosehagen er "Louise Bugnet". En av de første som blomstrer om sommeren og en av de siste som gir seg om høsten. Og min absolutte anbefaling til alle som kunne tenke seg en velduftende, hardfør, gjenblomstrende og frisk rose i hagen. 
HER kan du lese mer om denne flotte rosa.
Roseknuppene er rosa, men selve blomsten blir hvit 

Fjerde rose ut. Høyt under verandataket, hele fire meter over bakken, har slyngrosa "Polstjärnan" begynt blomstringa. Denne robuste hardføre rosebusken dekker nå hele klatreveggen på 3,5 x 3 meter og noen greiner klatrer også videre langs verandataket.


Bergrosa (rosa Pendulina) er snart ferdig med sin korte intense blomstring. Disse to søte blomstene er på et lite rotskudd som vi tok vare på under flyttinga av den store rosebusken.

Den vakre gule Namdalsrosa har fortsatt mengder av knupper igjen og litt etter litt blir hele rosebusken gul. Jeg må stadig bort og lukte på de nydelige sitrusduftende blomstene.
Sibirvalmuene fortsetter fargefesten. Denne vakre valmuen er hvit med en aprikos nyanse
Tua med sibiriris har vokst seg større og har enda flere knupper i år. Og nå har de vakre blå elegante blomstene startet blomstringa.
De mange tuene med sverdiris har ikke riktig så mange knupper i år, det har vært litt for tørt og disse liker masse regn. De gule blomstene er utrolig flotte og får meg til å smile der de vaier i bedet utenfor kjøkkenvinduet
I det samme bedet har også ildsveven vokst seg stor og de orange blomstene er noen ordentlig gledesspredere. Og selv om de er små er de jo så lekre.

Fjellflokk  - stauden jeg trodde jeg ikke likte. Ja, så feil kan man ta. Ordentlig lekker når den er i full blomst.

Lupinene i den litt mer ville delen av hagen er vakre og litt av noen humlemagneter

Ny dahliaskjønnhet har begynt blomstringa, dette er "Arabian Nights"
I drivhuset har den ene vindrua vokst kraftig og har begynt blomstringa
Enda flere av pelargoniene har begynt blomstringa. Dette er en navnløs hengepelargonia med den lekreste rosalilla farge
Duftpelargoniene har nå fått store flotte blader og dufter deilig sitrus
Og denne nydelige skjønnheten heter "Elida Bråthen"
Drivhuset blir ofte brukt til en liten hvilepause med kaffekopp og hagelektyre.
 Sirikit liker også godt å ta en liten hvil i en av godstolene.
I dag har det regnet hele dagen. Men det gjør ingenting for nå trengte hagen vann.

2 kommentarer:

  1. Det er deilige tider nå, Mariann! Når jeg blir ferdig med å klargjøre berget mitt på nordøstsiden av hagen skal jeg snart gå i gang med å virkelig utnytte mulighetene på sør og vestsiden, der det nå er mest plen. Det nyeste bedet blir litt og litt større, men jeg får vel lage en overordnet plan der også. En rosebue står på ønskelisten, i hvert fall! I går kom det heldigvis mye regn her, og det var virkelig bra, for brønnen var gått tom for vann. Værmeldingen sier ca 10 mm regn nesten hver dag den kommende uken, så da kommer det seg nok. Kjører jenta mi til Valdres sommersymfoni på onsdag, så det er litt for sent for hagemessen... Ha en fin sommerhelg! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...