tirsdag 25. april 2017

Gul kosegenser ♥


En riktig så lekker gul kosegenser har hoppet av strikkepinnene. Eget design er det også, jeg er bare så fornøyd!! Genseren ble akkurat passe stor, har perfekt passform og er både varm og god.
Det har stadig vekk forvillet seg noen gule garnnøster opp i kassa med gult restegarn fra den gule strikkejakka. Og selv om jeg fikk brukt masse garnrester i det gule blomstersjalet var det også igjen en god del hele garnnøster som jeg hadde lyst til å bruke til noe.
Valget falt på en genser, det er jo et anvendelig plagg. Noen nøster gul Lima ble kjøpt inn til nederkant, ermekant og halslinning. Så la jeg opp et passende antall masker på pinner nummer 5 og strikket ivei. Bredden på de forskjellige fargeskiftene ble bestemt etter hvor mye garn jeg hadde igjen av hvert nøste. Innimellom har jeg brukt "pusete" garn i rillestrikk, noe som ga en fin effekt. Det garnet som ikke var tykt nok i utgangspunktet brukte jeg dobbelt for å få riktig tykkelse til pinnene. Det er også brukt forskjellig garn på forsiden og baksiden etter at jeg delte i for- og bakstykke, men det er det jo ingen som ser. Ermene strikket jeg samtidig for at de skulle bli helt like. Jeg brukte den ene garnenden fra garnnøstet på det ene ermet og den andre garnenden på det andre ermet og da fikk jeg helt nøyaktig lik bredde på fargeskiftene.
Nederkanten er strikket i forskjellige lengder, så genseren er noe lengre bak. Både den, ermekanten og halslinningen er strikket i perlestrikk. Halslinningen er rund og etter litt strev ble den akkurat passe stor. Jeg har brukt en del tid på å tilpasse lengde på bolen og på ermene, det er vel anvendt tid for genseren ble akkurat slik jeg ønsket meg.  
Så nå har jeg fått meg en ny favoritt-kosegenser, den er så god at jeg nærmest har bosatt meg i den. Og fargen gjør meg i riktig godt humør! Det er ingen hemmelighet at jeg ♥ gult ;-)


Nederkantene er strikket hver for seg og deretter satt sammen. Deretter strikket jeg hele bolen på en rundpinne oppover før jeg delte i for- og bakstykke til ermene.
Første rillestrikk med Faerytale
Det krøllete garnet Mohair by Canard er både morsomt, mykt og litt vanskelig å strikke av.
Følgende garn er brukt i genseren: Nepal og Karisma fra Drops, Faerytale og Sterk fra Du Store Alpakka, Mitu, Finullgarn og Puno Melange fra Rauma, Bluefaced Leicester fra WYS, Mohair by Canard, Line Langmo Påfugl fra Dale, Felted Tweed fra Rowan, Lèttlopi fra Lopi, StoneWashed fra Scheepjes, PT 5 Sport fra Pt Design samt Chunky Alpaca Wool fra Knit At Home. 
Den ferdige genseren på fotoshoot






5 kommentarer:

  1. Det var en tøff og stilig genser. Nydelige gulfarger.

    SvarSlett
  2. Hvilken skøn genser! Jeg er helt vild med den.
    Med strikkehilsen
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlett
  3. Den var bare så utrolig lekker! Jeg dør av misunnelse ;-)) Flinkingen! Ha en flott helg!

    SvarSlett
  4. Stilig! Du er så flink til å bruke rester! Flott blanding av garn og teknikker, og genseren ser ut til å passe deg perfekt!
    Håper solen skinner hos deg i dag også Mariann:)
    Klem

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...