lørdag 2. januar 2016

Håndarbeidsåret 2015


Hage om sommeren og håndarbeid om vinteren. Ja, akkurat sånn fordeler mine hobbyer seg. På vinterstid når hagen er i dvale har jeg god tid til å kose meg med håndarbeid og det er helst heklenåla jeg griper etter. Jeg elsker å dykke ned i garnkassa og finne garnnøster i lekre glade farger. Min store lidenskap er å hekle lappetepper, det er noe med fargene, mønstrene og det å sette alt sammen til slutt. Og selv om de fleste lappeteppene er store og kan ha oppimot hundre lapper har jeg akkurat her uendelig tålmodighet og beholder motivasjonen hele veien fra start til slutt. Lapper er dessuten perfekte å sitte med om kveldene foran tv-en, har du først heklet noen så husker du lett mønsteret og kan masseprodusere fortløpende i godstolen.
Innimellom har jeg laget noen andre ting også, jeg kan jo både strikke, sy og brodere blant annet...
Stadig vekk kommer jeg over noe som jeg bare MÅ lage. Instagram og Pinterest er flittig brukt og her dukker de lekreste ting opp. Og oppdagelse av nye interessante blogger fra hele verden med spennende mønstre gjør at lista over ting jeg ønsker å lage bare blir lengre og lengre....
Her er det jeg har laget i 2015:
Det ble hele fem hekletepper i 2015.  Fire av disse ble til på vinter/vårparten og ett ble til nå i høst. 
De er ganske forskjellige i både farger og teknikker, men alle sammen var like morsomme å lage.
Har du lyst til å lese mer om disse teppene, finner du dem HER
Duken i mønsteret "African Flower" ble til ved påsketider og er flittig brukt på retrobordet i drivhuset.  Den er heklet i bomullsgarn i friske vårfarger. Du kan lese mer om duken HER
Til meg selv har jeg i år vært veldig så gavmild. Jeg har strikket skjørt i lekkert grått ullgarn, jeg har heklet veske i lekne farger til å bruke på biblioteket og jeg har heklet primulaskjerf. Sist men ikke minst, jeg har heklet meg verden deiligste sjal: Nordic Shawl i flotte farger.

Litt slunkent i årets julegavesekk med håndlagde gaver, men en pute til mamma fikk jeg nå tid til å lage før jul. Puta er heklet av små oldemorsruter og ble riktig så lekker. HER kan du finne flere bilder og nærmere beskrivelse av denne.
I november heklet jeg en pute etter en ide jeg hadde gått og grublet på lenge. Målet var å bruke opp en pose små garnrester. Jeg ble veldig fornøyd med den lekre hekleputa, men hadde ikke i min villeste fantasi drømt om at noe jeg hadde laget kunne ta slik av. For akkurat denne puta falt i smak og har i skrivende stund over 6000 sidevisninger (!!!). Den er også kopiert i både heklede og strikkede utgaver på diverse håndarbeidsgrupper på facebook. Jeg er veldig beæret og stolt over å kunne inspirere andre til å ta fatt på garnrestene sine!
HER kan du lese mer om denne "berømte" hekleputa
Jeg synes også at redesign er morsomt og i januar tryllet jeg to vanlige IKEA minikommoder om ved hjelp av tapetprøver til å passe inn i drivhuset.
De små skuffene er perfekte til frøposer, plantepinner og småting.
Hvordan jeg gjorde det kan du lese HER

Bokmerker med egne motiv fra hagen er kjekt å ha. Disse flotte bokmerkene med bilder av rosene mine laget jeg enkelt selv, HER kan du se hvordan jeg laget dem.
Som den bokormen jeg er har det også blitt noen håndarbeidsbøker i år. Man kan aldri få for mange bøker tenker nå jeg! I tillegg så låner jeg mengder av bøker på biblioteket i løpet av året som gir masse inspirasjon og glede.
I år har jeg for første gang siden jeg ble voksen fått adventskalender. Min mann overrasket meg med 24 flotte kalendergaver og i mange av dem var det garn i forskjellige farger.
Av disse kan jeg trylle fram mye spennende etterhvert.
 Det var mannen sin det tenker jeg ♥

Nå i desember har jeg begynt på et nytt lappeteppe. Denne gangen er det oldemorsruter i mange blånyanser med mørk grå som hovedfarge. Det ser ut til å bli riktig så lekkert.
Nytt lekkert garn har jeg også rukket å kjøpe på slutten av året. Dette er garnet Stonewashed fra Scheepjes, et nydelige bomullsgarn i de lekreste farger. Planen er at nøstene etterhvert skal trylles om til et lekker sjal....
Som fornøyd bruker av Instagram vil jeg gjerne få oppfordre deg til å følge meg på Instagram også, her legger jeg ut bilder nesten daglig.
Da er jeg klar for et nytt håndarbeidsår, vi blogges!

9 kommentarer:

  1. Utrolig morsomt å se alt arbeidet ditt samla slik. Jeg er stolt og imponert! Så flittig, kreativ og dyktig kone jeg har <3

    SvarSlett
  2. Det er fantastisk hva man kan lage av "en tråd"! Du har laget veldig mye fint, og fargekombinasjonene dine er vakre. Det skal være glade farger slik som du bruker!

    SvarSlett
  3. Riktig godt nyttår, Mariann! Så mye flott du har laget! Jeg jobber og jobber med bunaden til jenta mi som skal konfirmeres i slutten av mai. Er nesten ferdig med forklet nå, med hekling og hullfalder både her og der. Sp er det skjorten med kvitsøm som skal bli ferdig. Beltet er brodert, så er det stakk og vest som skal syes. Det tar mye tid, men gleden over å gjøre det selv er stor. Men jeg gleder meg til å bli ferdig og kunne lage akkurat det jeg vil. Ha en fin januarhelg! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  4. Jeg er veldig imponert og bitte litt misunnelig når jeg ser alt det lekre du har laget :-))

    SvarSlett
  5. Hei!
    Du lager så mye fint og bruker kjempefine fargekombinasjoner.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Dette er så fint å se! Du er så innmari flink med farger Mariann:) Men vet du, det har jeg hørt flere si.... Det går rykter om din kreative side opp i darn;) Er ikke det hyggelig å høre?
    Du inspirerer meg på mange områder, og jeg gleder meg stort til å ta imot mer inspirasjon i året som kommer. Hobby er gøy!
    Hvis jeg skulle valgt meg en favoritt tror jeg det hadde blitt roseteppet nederst til høyre, eller kanskje duken... Greide visst ikke velge bare en...;)
    Ha en fortsatt god helg! Klem

    SvarSlett
  7. Dette var en flott årskavalkade :) Så kjekk lesing :) Teppene dine var så flotte. Spesielt primulateppet falt jeg for. Og restegarnputa var så kreativ og fin!

    SvarSlett
  8. Godt nytt år, Mariann :)
    Faktisk bare ett ord som dekker denne årskalvalkaden din:

    WOW

    Lekkert håndarbeid i flotte farger og kombinasjoner er bare så vakkert å se på og studere! Det nye teppet i blåtoner ser også ut til å bli lekkert.
    Og så herlig med en slik julekalender, snille mannen din! Og jeg skal hinte mannen min om dette til neste novermber ;) ...haha...

    Stor klem fra meg til deg <3

    SvarSlett
  9. Flotte hekla tepper -og så mye annet fint du har laget dette året! Fin blogg, mye fint å lese og fine bilder, det blir spennende å følge deg videre!
    Håper du får en strålende søndag!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...