fredag 15. januar 2016

Min vinterhage - Blommig Fredag


Snøen daler ned og kuldegradene har tydeligvis kommet for å bli. Det har blitt skikkelig vinter og det er ikke fritt for at jeg nesten føler meg litt "hjemme" - jeg som er oppvokst i Østerdalen der minus tjue er mer regelen enn unntaket om vinteren. For her i Valdres har det vært mer eller mindre minus femten i flere uker...mot normalt vind og varmegrader. Heldigvis har det kommet litt snø så planter og roser har fått en liten snødyne, men det gjør absolutt ingenting om denne dyna blir litt tykkere. Jo mere snø, jo mer tåler rosene mine.
Jeg er en av dem som ikke rydder så veldig mye om høsten. Løvet får lov til å bli liggende for dette er perfekt vinterdekke og så blir det jo deilig næring for plantene til våren. Visne roser og frøstander får lov å stå og blir flotte blikkfang midt i alt det hvite om vinteren. Så tar jeg heller den store ryddejobben når våren kommer. En hage skal være dekorativ og være til glede også om vinteren tenker nå jeg. Selv om turene rundt i hagen blir litt mer sjeldne om vinteren er det fortsatt en fornøyelse å se alt som stikker opp av snøen og minner meg om den deilige sommeren. Nå har sola forlengst snudd og dagene blir lengre og lengre og snart så er det sommer igjen. Imens så koser jeg meg i vinterhagen min, kom å bli med på en liten tur rundt i min snødekte frosne Valdreshage.  
Joda, det er fullt mulig å ha roser i hagen selv om det er januar, snø og kuldegrader. Rosebuskene "Hansaland" og "Robusta" har beholdt sin flotte røde farge.



De visne bladene på rosebuskene Fantin Latour henger fortsatt godt på greinene
Klatreveggen - vissen og frossen, men gir fortsatt et frodig inntrykk
En litt falmet roseprinsesse - "New Dawn"

Visne klematisknupper...
 ...og klematisfrøstander er dekorative med ett dryss av snø på
Minisolsikke - fargerik og flott midt på vinteren!


Frostroser i drivhusvinduene

Sensommerens stolthet - stokkrosene er like vakre ennå og har beholdt sine vakre farger




Ildkaprifol - høyt til værs over drivhustaket
Røde nyper lyser opp flere steder i hagen

Frøstand av anisisop - lubne og lekkert lysebrune
Frøstand av kvann - hele to meter til værs...
Skogskjegg - som skulpturer i alt det hvite
Ammi Majus - lekkert kledd i snøkrystaller



Ønsker dere alle en fin vinterhelg

Flere vinterhager finner du på bloggen Bland rosor och bladlöss,
klikk på bildet nedenfor

13 kommentarer:

  1. Många vackra vinter foton! Tänk att så många av dina rosor har fått behålla sin färg så pass bra.
    Ha en riktigt skön helg :)

    SvarSlett
  2. Härligt med så mycket färg kvar i vinterträdgården. :)
    Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Vakre roser med snø som har holdt ut lenge! Jeg er også egentlig vant til -15- -20 grader og ikke minst snø, men det er utrolig fort en venner seg til milde vintre ;) Håper du får mer snø til rosene dine!

    God helg :)

    SvarSlett
  4. Ikke verst med farger i hagen nå!

    SvarSlett
  5. Så vackert du bor, läckert med de höga bergen. Tänk att du har rosenblad kvar i trädgården.
    Kram Maria

    SvarSlett
  6. Vackra bilder, ser nästan ut som att växterna blivit konserverade och behållit sin färg.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  7. Vakre vinterbilder :-)) Og spennende komposisjoner med hvit snø og blomsterfargene! God helg :-))

    SvarSlett
  8. Vilka underbara kontraster du fångat. Snön lyfter färgen och färgen lyfter snön.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  9. Härliga bilder på vissna blommor. Riktigt vackra även i torkat tillstånd

    Trevlig helg

    SvarSlett
  10. Det er mye vakkert å finne i vinterhagen og du har blikket:) Jeg rydder heller ikke mye om høsten. Det er noe fint med å la den få bli som den.
    God helg.
    jannicke

    SvarSlett
  11. Flotte blomster selv om vinteren. Rødt er en flott farge sammen med alt det hvite.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. Härliga bilder från din vinterträdgård! Det finns mycket att njuta av varje årstid.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvarSlett
  13. Att blommor kan vara så fina även när de är vissna och döda! Häftigt fjäll ni har bakom knuten :-) Skön söndag!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...