søndag 11. september 2016

Pelargoniaparadis


Pelargoniaene har virkelig storkost seg i drivhuset i sommer. Plantene har blitt både store og frodige og blomstrer overdådig. Det er godt å sette seg ned i godstolen i drivhuset og bare nyte de flotte fargerike blomstene og det dekorative bladverket. Og selv om høsten snart er her med lavere temperaturer ser ikke det ut til å stoppe blomstringa. 
Men nå er det snart på tide å tenke på vinteroppbevaring og jeg har allerede begynt å ta en del stiklinger. Jeg har funnet ut at det er lettere å oppbevare stiklinger inne om vinteren og ikke fullt så plasskrevende som de store plantene. Men jeg skal nå likevel prøve å vinterlagre de store plantene selv om jeg ikke har noen mørk kald kjeller. Et kaldt soverom får duge så får vi se hvordan det går. I vinter var det dessverre noen av pelargoniaene som ikke overlevde, men heldigvis gikk det greit å få tak i noen nye stiklinger. Og jammen har det blitt noen flere nye pelargoniaer i løpet av våren også. Bli med inn i drivhuset i mitt pelargoniaparadis!




"Märbacka"



"Richard Hodgson"


"Westdale Appleblossom"
Se på de nydelige bladene!


Navnløs hengepelargonia






"Elida Bråthen"





"Appleblossom Rosebud"





Navnløs perlargoniaskjønnhet fra planteloppemarked




"Edgars P. Gibbosum purple"
Disse blomstene er nattduftende med en litt parfymert bananduft




Duftpelargoniaene har flotte velduftende blader


"Friesdorf"
"Turkish Delight"


zonale Tango "Dark Red"

Stiklingproduksjon på gang...


Visne blomsterstander passer perfekt til pynt

10 kommentarer:

  1. Hei!
    Morsomt å se alle dine flotte pelargonia.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  2. Du har virkelig mange flotte! Westdale har jeg hatt en gang og dte var selvsagt pga. bladverket. Jeg liker så godt variegerte blader, og den er helt nydelig, men vanskelig å ta stiklinger av husker jeg. De brukte en hel sommer på å rote seg. Nydelig den "Richard Hodgson".

    Ha en fin ny uke! :)

    SvarSlett
  3. Så mange fine pelargoniaer du har, mine har gått litt for lut og kaldt vann i år, men det er utrolig hva de tåler. Jeg tror det kommer til å gå fint å overvintre i et kaldt soverom, jeg lar noen av de minste stå i stuen også, de blomstrer gjennom hele vinteren. Hadde forresten en nydelig tur til Syndin nettopp, fint vær også og den pelargoniaen jeg har der, platinium, var kjempeflott. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. For ei fantastisk flott samling av pelargonia. Jeg har også fått litt "dilla" på slike men har ikke tilnærmelsesvis så mye spennende. Ha det fint og kos deg med de flotte plantene. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  5. Nydelig hav av Pelargonia i et spill av skjønne farger og spennende sorter. Jeg blir mer og mer glad i dem og har begynt å overvintre dem. De vokser seg til. Jeg har de mer tradisjonelle sortene og tar med glede i mot tips fra deg på hvor man kan få tak i de sjeldne sortene.
    Ha en fin uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Beste tipset jeg kan gi er: planteloppemarkeder og venner ;-)

      Slett
  6. Jøsses, så mange forskjellige! Og maaange fine! Jeg har noen store som jeg overvintrer i et kjølig rom. Flere står også i stuevinduene gjennom vinteren. Jeg har ikke så mange, men de jeg har pleier å havne i utekrukkene om sommeren. Jeg er på leting etter hvit slyngpelargonia. Finnes det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror hvit slyngpelargonia finnes, men jeg har ikke sett noen på min vei ennå

      Slett
  7. Det er sånn en herlig plante. jeg liker de så godt, og kjempelett å formere. Dine ser bare fantastisk ut.
    Klem

    SvarSlett
  8. Wow! For en samling du har skaffet deg i sommer! Og alle er de fine på sin måte. Jeg skal helt klart prøve å øke samlingen min neste år, og prøve å overvintre de få jeg har nå. Så gøy! Nå ble jeg inspirert! Neste år blir det flere pelargonier og færre tomater i drivhuset mitt;)
    Ønsker deg en god helg Mariann:)
    Klem

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...