lørdag 12. august 2017

Hagekunst


Helt siden jeg besøkte Historisk Hagemarked på Sveinhaug Gård første gang har jeg drømt om å lage meg min egen hagekunst av glass. Kunstverkene på Sveinhaug ser ut som store glassblomster og er plassert ute i den flotte hagen. De ser ut til å være laget av gamle glasstallerkener som er festet til en jernstang.
Så i sommer tok vi en tur innom bruktbutikken og kjøpte med oss noen glasstallerkener i fine mønstre og farger. Vi fikk også tak i noen skuffeknotter med lange skruer som vi ville bruke i midten. Til å borer hullene med kjøpte vi glassbor og leste litt om hvordan man best borer i glass.
I dag ble dagen for glasskunst og vi satte igang. Vi fylte en balje med vann og brukte et par kork kjeleunderlag for å holde glasstallerkenene stødig. Vi brukte først en tynn bor før vi gikk over til en litt større så hullet passet skruen på skuffeknotten. Kun en av ni glasstallerkener knuste så en kan vel trygt si at vi har knekt glassborerkoden. Etter montering ble kunstverkene hengt opp på leveggen.
Det ble riktig så lekkert og vi er veldig godt fornøyd med kunstverkene våre!

Klar til å starte
Vi brukte maskeringstape i midten av glasstallerkenen for å kunne styre boret. 
Først gjennomboring gikk fint
Glasstallerknene ble deretter satt med knotten i midten og feste med mutteren på baksiden.
Ferdig og klar for montering på leveggen
Plasseringen er viktig.
Ferdig montert. Riktig så flott ble det!

5 kommentarer:

  1. Åhh så fint! Tänk så mycket fint man kan göra med glas...bra tips!
    Kram från Titti

    SvarSlett
  2. Så fint det ble! Enkle virkemidler og utrolig dekorativt :)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Spennende prosjekt. Ble veldig fint. Ha en flott kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Kjempeartig! Jeg tror man kan finne mye i bruktbutikker som kan settes sammen til artige dekorasjoner :-))

    SvarSlett
  5. Så stilig! Dere er så kreative og flinke!:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...