søndag 10. august 2014

Sommerblomster



For første gang har jeg egenproduserte sommerblomster!
Frøene er sådd inne, satt i vinduskarm til spiring og da de små grønne spirene kom ble de satt på ett litt kjøligere rom. Da faren for nattefrost var over ble de satt ut i drivhuset. Og her fikk de være en god stund.
Etterhvert har de blitt flyttet ut i både bed og i krukker. Og nå gir de lønn for strevet med et vakkert blomsterflor!



Blomkarse måtte jeg jo ha. Selv om jeg tidligere ikke har fått den til, skal den være enkel å dyrke. Og jammen har jeg klart det i år, selv om små larver har spist masse hull i bladene på mange av dem. Fargesprakende er de ihvertfall.



Et nytt bekjentskap er kryddertagetes (Signet Lemon). Ettersom tagetes skal motvirke lus på roser, måtte jeg jo bare ha det. På frøpakka så de små og søte ut, og at de i tillegg både luktet sitron og kunne brukes i salat (skeptisk til det da men..) var jo en bonus. Etter å ha blitt plantet ut i rosebedene skjøt de virkelig fart, de har blitt små busker. Og er helt dekket av små søte sitrongule blomster. Lukter sitron gjør de også. Det blir garantert kryddertagetes neste år også! Har sett at de finnes i rødt også, det må prøves.




En av de største overraskelsene var cosmos som jeg bare slengte nedi noen frø av fordi jeg hadde noen ledige potter. Blomsten kalles også for blomsterkorg eller stolt kavaler på dansk. 
Opp kom noen rare gulrotlignende blad og jeg tenkte ja,ja... og lot dem få en sjanse. Og jammen er jeg glad for det i dag!
I følge frøpakka skulle det bare være hvite cosmos men jeg har faktisk fått både rosa, lilla og cherise også. Riktige så søte er de. Neste år blir det garantert flere cosmos.


Ettersom jeg er slik en Claus Dalby fan måtte jeg jo bare ha erteblomst av den typen som dufter. Selv om de var litt trege i starten, blomstrer de flott nå og dufter deilig gjør de også! Fargene er flere lillavarianter, cerise og hvit. Litt hjelp til å klatre har de fått og blomstene er flotte til buketter. Memo til meg selv er å så frøene litt tidligere for å få blomster før på sommeren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...