lørdag 14. november 2015

Nordic Shawl - et nydelig sjal


Helt siden jeg så dette lekre sjalet på en av mine favorittblogger My Rose Valley har jeg ønsket å hekle meg et slikt selv. Så i høst kjøpte jeg heklemønsteret på Etsy og ventet bare på en anledning til å velge garn. Muligheten kom da vi var en helg i hovedstaden og jeg la inn et besøk hos garnparadiset Tjorven på Majorstua. Det å kunne se fargene sammen var litt viktig da jeg ikke var helt sikker på hvilke farger jeg skulle velge. Valget falt på garnet Lima fra Drops som er et nydelig mykt garn i ull og alpakka. Hovedfargen ble mellomgrå som er den lekreste gråfargen jeg noengang hadde sett og som tilleggsfarger ble det lys beige, oker, pistasj, mosegrønn, rubinrød og rød. 
Jeg startet med heklenål nr 3,5, men etter å ha heklet nesten 40 rader syntes jeg at sjalet ble både lite og hardt. Så jeg rekte opp igjen og startet på nytt med heklenål nr 4,5 og nå ble det straks noe annet. Størrelsen ble som den skulle og sjalet ble mykt og luftig. Jeg valgte å hekle 8 rader ekstra før mønsterborden for å få et større sjal. Sjalet ble 177 cm på langsiden, 128 cm på kortsidene og 94 cm fra midten på langsiden til spissen.  
Selve sjalet er enkelt å hekle men mønsterborden kan gi litt utfordringer. Mønsteret er på svensk og er utførlig beskrevet med bilder som viser hvordan mønsterbordene skal hekles. Jeg brukte bare 10 dager på sjalet (med opprekking og nye 40 rader) så dette gikk fort. 
Og så resultatet da! Et stort flott mykt utrolig nydelig lekkert sjal som varmer godt over skuldrene og er en nytelse å ha på. Jeg bare ♥ dette sjalet!

Såvidt startet på drømmesjalet mitt
De lekreste farger...
På fotoshoot i drivhuset
Godt i gang med mønsterborden...og ny fotoshoot...
Dette blir lekkert!
Sjalet er ferdig heklet! En blanding av lett damping med strykejern på vrangen og blokking må til for at sjalet skal få den riktige fasongen
Tadaaa! Det ferdige resultatet :-)








2 kommentarer:

  1. Nydelig sjal ! Og , jeg kjenner meg igjen i at jeg må kjenne på garnet og se fargene. Vanskelig å kjøpe på nett. Skal på "garntur" i Oslo i neste uke, og tror jeg tar en tur bortom Majorstua også. Pleier å holde meg til Sagene og Grûnerløkka, men morsomt å se noe nytt :-)
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  2. Ja det er virkelig nydelig. Jeg har heklet ett i bomullsgarn, men må nok fram med ullgarn for at det skal bli brukt, Tror nok pt2 blir mitt valg. Hun er også en av mine absolutte favoritter og har kjøpt flere av hennes mønster.
    God helg til dere.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...