tirsdag 8. mars 2016

Et fantastisk designersjal ♥


Et fantastisk lekkert designersjal er ferdig og på tur til eieren som ikke vet noen ting.... 
For dette er nemlig en overraskelse til min mor og jeg håper hun blir ordentlig glad for dette lekre sjalet. Sjalet er designet av Tine Solheim og oppskriften er funnet i hennes bok: Maskeball. Fargene er forskjellige nyanser av beige og garnet er i mange forskjellige kvaliteter. Her har jeg brukt alt fra pelsgarn til alpakka og bomullsgarn og det er forskjellene som gjør sjalet så lekkert. Litt garn er hentet fra restekassa, men mesteparten har jeg funnet på garnjakt i garnbutikkene. Sjalet er både strikket og heklet og er ikke spesielt vanskelig å få til. Jeg brukte bare to uker på hele sjalet så dette er raskt arbeid, mulig det gikk ekstra raskt fordi dette var kjempemorsomt å lage! 
Oppskriften er ikke fulgt helt slavisk (typisk meg!), garntypene er forskjellig fra oppskriften og bredden på de forskjellige teknikkene avviker noe fra oppskriften. 
Sjalet måler 60 x 146 cm ferdig uten frynsene og dekker skuldrene godt.
Teknikkene som er brukt er rillestrikk, perlestrikk, hullstrikk og nettinghekling. Frynsene er laget av de forskjellige garntypene og er selveste prikken over i-en.
Resultatet er et utrolig lekkert, mykt og elegant sjal som garantert vil bli lagt merke til. Og det spørs om jeg ikke må lage et til meg selv etterhvert også, for dette ble virkelig flott!


Oppskriften fant jeg i begge disse bøkene: Maskeball av Tine Solheim og Pinner&Garn (100 norske strikkeoppskrifter)
En kasse med lekkert garn skal snart bli et lekkert sjal
Disse 10 forskjellige garntyper er brukt i sjalet: Sandnes Suri Alpakka, Drops Alpaca Silk, Drops Muskat (bomull), Drops Cotton Merino, Drops Alpaca Boucle, Drops Belle (bomull/lin), Drops Paris (bomull), Drops Sympony (pelsgarn), Drops Alpaca og Bling effekttråd fra Du store Alpakka
Begynnelsen... allerede nå ser dette utrolig lekkert ut...
Det hekles kant rundt på 3 sider etter at selve sjalet er ferdig

Bølgekant til slutt
"Kontrolløren" sjekker sjalet før frynsene monteres...
Frynsene ble selve prikken over i-en synes jeg
Det ferdige resultatet
Perlestrikk, rillestrikk, hullstrikk, hullbord og nettinghekling


På fotoshoot i snøværet...


Sjalet er dekorativt lettere henslengt i en stol også....


6 kommentarer:

  1. Så tøft! Stilig å kombinere ulike teknikker og ulike garn!

    SvarSlett
  2. Hei Mariann.
    Det ble jo utrolig lekkert, deilige farger å så fint med forskjellig struktur å mønster.
    Jeg er så imponert hva du får til av håndarbeider.

    Ha en strålende dag.

    SvarSlett
  3. Moro å lage når det er mange teknikker! Jeg tenker hun må bli glad!!

    SvarSlett
  4. Kjempefint. Du er flink. God kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Så flott! Og nydelige katten din!

    :-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...