lørdag 23. april 2016

Mens vi venter på våren....


April er virkelig "luremåneden". En måned som gir forhåpninger om vår med strålende sol og antydning om varmere dager. Men som i neste minutt sier: "lurte deg" og sender en skikkelig snøstorm eller to og frostnetter på rekke og rad. 
For sånn er årets april her i Valdres. Det snør stadig vekk og frostnetter er regelen for tida. Og selv om sola prøver så godt den kan å varme opp så er dagtemperaturene ikke høyere enn fem grader! I tillegg har vinden besøkt oss nesten hver dag og den er isende kaldt kan jeg love.
Så hagen har fortsatt vinterdekke på. Plenen er fortsatt ikke raket og bedene er fulle av blader og kvister. For jeg er av den mening at man skal spille på naturens premisser og de små skudd har nok bare godt av å tilbringe frostnettene under vinterdyna si. 
Men selv en som meg kan bli litt utålmodig og i dag kastet jeg meg over velkomstbedet. I tykke vintersko, stillongs og to bukser utenpå hverandre, ullgenser og boblejakke. Og selv om sola glimtet til i noen minutter kom snøbygene på rad og rekke. Men nå hadde jeg bestemt meg og holdt ut til jeg var ferdig med hele bedet. Og jammen fant jeg masse flotte skudd under blader og kvist. Det er utrolig oppfriskende å rydde i blomsterbed på våren og oppdage alle de modige spirene og se hva som har overlevd vinteren. 
Ja, så spennende var det at jeg kastet meg over øverste rosebedet også etter en kaffepause med is og wienerbrød i drivhuset sammen med min mann.
Og selvfølgelig var kameraet med på dagens ryddeaksjon, for alle de små modige spirene må jo dokumenteres. Jeg tror at det meste i hagen er nesten tre uker senere i år enn i fjor når jeg ser på blogginnlegg og bilder fra i fjor.
Nå håper jeg at våren snart kommer her i Valdres også for nå begynner jeg å bli utålmodig nå.......

Et ferdig ryddet velkomstbed avslørte mange modige skudd og at det meste hadde overlevd vinteren.
Her er noe av det jeg fant gjemt under de visne bladene
Vårens første stemorsblomst er selvfølgelig en som har sådd seg selv
Sypressvortemelk
Krusbladet reinfann
Primula 
Min nydelige blå Ridderspore har klart vinteren med glans
Utallige akeleier titter opp overalt
Stormarikåpe svikter aldri
En av løkene som ble satt i høst, jeg tror faktisk dette er en allium
Sirikit nyter solstrålene på plattingen foran drivhuset før neste snøbyge kommer....
Første vårpussen på et av rosebedene
De fleste rosebuskene viser tegn til liv, dette er tøffingen "Rotes Pheanomen"
Hardføre "Louise Bugnet" er også godt i gang
Rabarbra - godt i gang

Foran drivhuset har tulipanløkene begynt å dukke opp

Røde pionskudd lover godt, så får vi se om de vil blomstre i år da
Vinterglans - ser ikke ut til å ha oppfattet at det har vært en kald vinter - like grønn og frodig

Den nye klatrehortensiaen sine små blader tåler frostnettene veldig godt
Rognspirea med sine utrolig lekre rødfargete flikete blader
Alpeklematis 
Perleblomst på full fart opp i bedet ved drivhuset
På samme sted som i fjor dukker krokusen jeg fikk av mamma opp. Den var borte i tre år før den plutselig dukket opp i fjor vår og nå er den her igjen
Det er definitivt vår i vinduskarmene inne ihvertfall. Pelargoniastiklinger på rad og rekke
Pelargoniastiklingene vi kjøpte på hagemessa har blitt pottet om i de gamle terrakottapottene jeg fikk av en snill nabo. Og de gamle skålene vi kjøpte på brukbutikken på vei hjem passer perfekt under pottene
Lekre skåler kjøpt på bruktbutikk får nytt liv under terrakottapottene. Legg merke til motivene - som er håndplukkede - måtte jo være roser da!
Noen av de overvintrende pelargoniaene har begynt å blomstre
Denne lekre røde er fra Botanisk hage
Nydelige Mårbacka har også kommet med sin første blomst denne våren
Min første overvintrede Oxalis har virkelig fått opp farten og har fylt hele blomsterpotta med sine lekre blader
Tomatplantene fra hagemessa har fått større potter og ser ut til å trives

Humleblom "Bell Bank" kjøpt på hagemessa har begynt blomstringa inne mens den venter på bedre tider ute

Den første dahliaen er full av knupper og spretter snaaaart ut. Dette gikk fort! For fjorårets to dahliknoller endte med en blomst - som ikke rakk å blomstre ferdig før vinteren kom

5 kommentarer:

  1. Helt klart vår både inne og ute hos deg :-)) Og apriler ypperlig beskrevet! Samme været her hos oss, men vi satser vel på fint vær i morgen?! Fin søndag :-))

    SvarSlett
  2. Ja, april er virkelig er luremåned! Frost to netter på rad her også, og i går var det 7-8 snøbyger. Varmen må jo komme snart, for hvis ikke blir dette en kort sesong :(
    Vi får leve i håpet! Flotte vårtegn hos deg, og det faktisk ikke kommet mye lengre her.
    God søndag!

    SvarSlett
  3. Ja det du sier om april er så sant, så sant. det har ikke vært noe varme her heller, selv om jeg bor litt lenger sør enn deg. Men du har i alle fall mange fine planter som vil gi glede fremover. Vi får håpe varmen snart kommer. Ha en fortsatt god helg. Rita

    SvarSlett
  4. Hei!
    På tross av kulde er det mange flotte vårtegn hos deg. Det har snødd her også i dag med iskald nordavind. Jeg lengter virkelig etter varme.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Vakre små spirer. Fin søndag til deg!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...