fredag 13. mars 2015

De første vårtegnene - Blommig Fredag


Det er faktisk vår i Valdreshagen - enten jeg vil eller ikke! Har i det lengste tenkt at jaja, det er alt for tidlig, det kommer nok mer snø, vi er bare i mars enda... men neida, i går måtte jeg faktisk innse at nå er det vår.
De to siste dagene har vi hatt solskinn fra skyfri blå himmel, det har vært helt vindstille og temperaturen har vært behagelig. Så behagelig at jeg i går kunne være ute hele dagen, uten å være innpakket i masse klær, og bare kose meg i solveggen foran drivhuset. Med heklegarn og nye bøker lyttet jeg til fuglene som kvitret, kjente sola varme i ansiktet og fikk ladet batteriene litt. Jeg kikket rundt meg og tenkte og planla, og nå kan jeg nesten ikke vente til jeg kan begynne å grave i hagen. Men ennå er det tele i bakken selv om nesten all snøen på plenen er borte.
På runden i hagen fant jeg flere bevis på at det virkelig er vår. Skjult under løvet stakk noen grønne tuster opp og ved nærmere ettersyn så var faktisk primulaen begynt å våkne til live. Gjemt under mer løv fant jeg både rabarbraskudd og små krokus.
Jeg så jo forrige helg at en del av rosene hadde begynt å få skudd, men i går var det faktisk enda flere. Og jovisst er det skudd på kaprifolen, store skudd, ingen tvil der lenger. Vindruene er jeg fortsatt litt usikker på, for hvordan ser egentlig skudd ut på en vindrue? Det er tross alt første våren med vindruer, litt ukjent område men veldig spennende.
Det er ihvertfall ingen tvil lenger: Det er vår i Valdreshagen :-)

 Primula

Krokus
"Polstjärnan"
 Kosestund i vårsola foran drivhuset
Heklegarn og nye bøker er perfekt for noen timer i vårsola
En kasse full av vårgleder
Gamle kasser kan brukes til så mangt

Min nye favoritt: Narcissus "Bridal Crown" er ordentlig lekker og dufter vidunderlig



Gåsunger og påskeliljer i vakker harmoni

Flere blogginnlegg med temaet: mitt første vårtegn finner du på "Bland rosor och bladlöss", klikk på bildet nedenfor

5 kommentarer:

  1. Nydelige vårtegn hos deg! Det flotte hekleteppet gjør seg godt ute i sola :)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Åh, så mycket vårglädje det är i dina bilder man blir alldeles glad av dem. Du har verkligen en jättefin virkad filt! Glad vår! /Lotta

    SvarSlett
  3. Det ser så mysigt ut i din sitthörna. Härliga vårblommor. Ha en riktigt skön helg!

    SvarSlett
  4. Herlige vårbilder ! Og.. vakkert hekleteppe.
    Her er det også tele i bakken, klipper ned endel jeg ikke fikk gjort i høst, og nyter kaffe og strikking i solveggen :-))
    God helg.

    SvarSlett
  5. Så fina bilder! Vilken härlig sittplats!

    Trevlig vecka, hälsningar Ewa :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...