fredag 15. mai 2015

Solskinn, pustepauser, trøstegave og nytt blomsterbed


Det har vært deilig solskinn med flott utetemperatur i Valdres i dag. På sånne dager er det vanskelig å motivere seg for å dypdykke i dekningsbidrag, avviksanalyse, isobidragslinjer, kovarians og kapitalverdimodellen. Men om en uke har jeg eksamen og da skal jeg endelig nyte hagen til fulle igjen. Pustepauser fra bøkene må man jo ha og dagens pustepauser har jeg tilbragt.... ja, i hagen!
Litt planting har jeg tatt meg tid til, både margeritter, vinrabarbra og ormegress fikk komme i jorda og noen sommerblomster fikk komme oppi krukkene sine. Både lunsj og middag ble spist ute og jeg rakk en liten runde med fotoapparatet. 
Og så har jeg vært litt bærehjelp for min handyman som har laget nytt blomsterbed til meg. Dette blomsterbedet er foran inngangspartiet av huset, et område som ikke har hatt fått så mye oppmerksomhet de siste årene. For det er nemlig på andre siden at både drivhuset og rosehagen ligger. Ved inngangspartiet tar vinden ganske kraftig og plantene her må nok være adskillig mer herdig enn de på andre siden som ligger behagelig i le av vinden. Dette blomsterbedet skal avlaste litt fra grønnsaksbed/ventebed som nå er blitt morkent og vi skal derfor vi bygge både nye bed og en drivbenk der. Alle plantene må flyttes og hva er vel bedre enn å plassere dem direkte i et nytt bed?
Jeg tror dette bedet i hovedsak vil bli i fargene gult/orange/rødt/hvitt, gleder meg veldig til å begynne, men det må nok vente til neste helg ja....
Tror jeg har hatt det vel travelt i våres, for jeg har absolutt ikke fått til cosmos i år. Har prøvd to ganger og er ikke fornøyd med resultatet, noe jeg nok høylydt har annonsert. I går kom min mann hjem med en trøstegave - nemlig to cosmos fra hagesenteret! Disse var kraftige og flotte og blomstrer gjør de også. Det var en riktig flott overraskelse som gjorde meg kjempeglad :-)
Her er dagens lille bildedryss fra en solkledd Valdreshage, for blogging er også perfekt avkobling fra en travel hverdag.... 

Kos ♥
Krydderurter og Betulia på luftetur
Margeritter er en av mine favorittsommerblomster
 De nye cosmosene stortrives i sola, men må nok oppholde seg i drivhuset om natta inntil videre
I ♥ my macro
 Det nye blomsterbedet, klart for beplantning. Ganske stort ble det også - ca 2,7 x 2,7 m. Her blir det plass til masse planter. En liten blåleddved får foreløpig stå i fred oppi bedet
Kantene er av gamle firkantstokker som opprinnelig har vært brukt i everksbransjen. Flott grå patina på stokkene gir et litt rustikk preg, akkurat som jeg liker
Slutter aldri å forundre meg over disse vidløftige stemorsblomstene, hvordan kan de vokse midt i grusen slik som disse?
En trøstegave til en mislykket gartner :-) Heldig meg!!
Den ledige papirposen ved siden av fikk raskt besøk av noen kattefrøkener - eller kanskje vi skal si noen nye "blomster"...?

3 kommentarer:

  1. Lurte litt på hva COSMOS var for en blomst? Og når jeg så bildet så har jeg jo sett slike før ... hihi ... Lærer en del om blomster her ved å følge deg ;)
    Heldig du som fikk trøstegave av din kjære! Kos deg med blomsterhagen din, og lykke til med eksamen !!

    Stor klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  2. Jeg misunner deg ikke eksamen og eksamensforberedelser, men jeg ønsker deg lykke til! Rart du ikke har fått til cosmosene i år. Her har jeg flere typer, og faktisk et par som blomstrer allerede. Du har i allefall en snill mann, så da blir det cosmosblomstring likevel:)

    SvarSlett
  3. Ingen ting er som trøstegaver=) Fortsatt god helg til deg=) Vibeke

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...