torsdag 5. november 2015

"Rose de Rescht" - årets nykommer i rosehagen


Nydelige "Rose de Rescht" ble kjøpt i juni og er allerede en av de mest fotograferte rosene i hagen. Den har blomstret uavbrutt hele sommeren og er en av rosene som fortsatt blomstrer i hagen (ja, du leste riktig...den blomstrer fortsatt nå i november). 
Fargen er lekkert mørkt karminrød og lyser flott opp mellom de mørkegrønne frodige bladene. Blomstene er små og velfylte med opptil 100 kronblader på hver blomst. Duften er meget sterk og søtlig og spres godt utover i rosehagen. Selve rosebusken er liten og kompakt og blir gjerne betegnet som en liten kraftplugg. Den blir bare 1 meter høy og kan fint brukes til en lav hekk. "Rose de Rescht" er en flott nybegynnerrose da den er lettstelt, sunn og robust og får svært få sykdommer. Herdighet H5-H6.
Opprinnelsen til denne rosa strides de lærde om. Den ble introdusert i England ca 1880, men enkelte vil ha det til at rosa egentlig ble funnet i landsbyen Rescht i Persia før år 880. 
Vi ble så forelsket i denne velduftende rosa at vi raskt gikk til innkjøp av to rosebusker til, og den er absolutt en av favorittene i rosehagen. Sjansen er stor for at det blir flere innkjøp neste år, jeg drømmer nemlig om en hel hekk av små velduftende "Rose de Rescht" rosebusker!

Jeg ble så inspirert av Ingvill med bloggen Romantisk hage og Karsten med bloggen Grønne nedslag
der de presenterer årets rose i sine hager. I dag blogger jeg om årets nykommer, men skal nok også utrope årets rose i Valdreshagen. Jeg må bare tenke meg om litt til, for her er det nemlig flere kandidater.....imens så kan det vel hende at det kommer flere uformelle kåringer fra rosehagen... 

Nedenfor kommer et lite bilderas av roseskjønnheten, fra knupp til blomst, i sol og regn og snø.....
























7 kommentarer:

  1. Herlig roseportett av 'Rose de Resct'! Jeg kjøpte min i fjor, og har ikke angret på det, nei. Jeg har dog bare en, men utelukker ikke at det kan bli flere ☺
    Roser med snø på er berre lekkert!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Hei! Den var kjempefin. Likte veldig godt fargen. Det er jo, helt utrolig med den lange blomstringstiden.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
  3. Så otroligt fin, frisk och rikblommande. Jättefint porträtt.
    Jag kanske också ska utse årets ros i min trädgård:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg du skal gjøre, Maria. Utrope årets rose i din hage :-)

      Slett
  4. Nydelig:) Kanskje det hadde vært noe for nybegynneren meg;) Tror jeg må lete etter en sånn til våren!
    Fantastiske bilder som vanlig. Du er flink til å inspirere:)

    Torsdagsklem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kan du prøve, Lisa Marie :-) Helt nydelig og veldig lettstelt :-)

      Slett
  5. Hvilken roseskjønnhet!! Jeg likte den kjempegodt, nydelige bilder!!! Jeg har ikke denne selv, og det er interessant å høre dine erfaringer med den. En slik flittig gjenblomstrende gammeldags rose er verdt å merke seg :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...