torsdag 9. april 2015

Blås-bort-dag på stranda og en overraskelse i "skoghagen"


Det har blåst i mange dager i Valdres. Bygda vår er omgitt av fjell på alle kanter og når vestavinden kommer blåser det skikkelig. Vi har nok egentlig vestlandsklima med milde vintre, endel regn og utrolig mye vind. Det blåser nesten bestandig og innsjøen Vangsmjøsa er nesten aldri blikkstille.
I dag var en av dagene da det virkelig blåste, det har vært en ordentlig blåse-bort-dag. Selv om været er litt rufsete er det godt med en liten tur ut. Utstyrt med varme klær og fotoapparat ruslet jeg en tur ned til stranda og kikket litt på bølgene. Med hvite bølgetopper på Vangsmjøsa ble det noen fine blinkskudd fra den flotte bygda vår som jeg bare må vise dere.
Om du har lyst til å se flere bilder fra bygda vår kan du jo se blogginnlegget mitt fra oktober med bilder fra alle årstider, klikk HER
Og så til gårsdagens lille overraskelse. I utkanten av hagen, under alle ospetrærne, får gress og planter vokse litt vilt, en slags "skoghage". Her har jeg plassert noen planter som jeg har tatt med fra grøftekanten (som reinfann, bregner og hegg) Stor var min overraskelse da jeg oppdaget at påskeliljene som jeg hadde dumpet der i fjorsommer faktisk kommer opp igjen. Det hadde jeg ikke trodd! Dette er påskeliljer kjøpt i dagligvarebutikken i påsken i fjor, og inspirert av Arne & Carlos som jeg er fulgte jeg tipset deres og plantet hele potta når de var visnet. Det blir spennende å se om de kommer med blomster.
I et annet hjørne av eiendommen dumpet jeg for noen år siden en potte med krokus. De har såvidt tittet opp med noen få blad hver vår, men har aldri blomstret. Men nå - nå ser det faktisk ut som det kommer to knupper. Tenk så morsomt om de faktisk blomstrer!
Jeg har nemlig trodd at løkplanter, det får jeg ikke til. Må nok revurdere den oppfatningen ser det ut til. Har jo prøvd et par ganger før, men uten særlig resultat. Men nå skal jeg prøve igjen så til høsten blir det innkjøp av blomsterløk.










Gårsdagens overraskelse: påskeliljer
Jovisst er det blomsterknupper på krokusen!

6 kommentarer:

  1. Vakkert i Vang.
    Nå gleder jeg meg til å komme heim :)

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder=) Vært ruskete vær her også i det siste… jeg vil ha hagevær=) Håper du får ei fin helg når den tid kommer=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder av flott natur, og det morsomt når løken du "kastet" blomstrer. Pleier å sette det ned rundt noen steder her også.
    Håper på varmere vær i morgen. Idag er det iskaldt...
    Ha en fin helg:-))
    Eirin

    SvarSlett
  4. For et drivhus og fantastiske bilder. Er det til mobilen du har kjøpt den linsen, hvor har du kjøpt den? Drivhuset/utehuset deres er så nydelig, akkurat et slikt jeg ønsker meg! Hilsen helt fersk hageblogger elnashage.blogspot.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Macrolinsa er kjøpt brukt til mitt Canon speilreflekskamera. Vel anvendte penger :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...