onsdag 6. juli 2016

På besøk i selveste roseparadiset - Hesleberg Gartneri


Søndag reiste vi til selveste roseparadiset, nemlig Hesleberg Gartneri som ligger i Vollen i Asker. Dette er Norges største rosegartneri med over 900 forskjellige sorter roser. Gartneriet som ble startet i 1924 er familiedrevet. I tillegg til roser har de også vindruer, stauder og hageorkideer, samt diverse krukker og redskaper m.m. Her er det nok å se på, så her bør man beregne god tid. For oss er dette selve drømmestedet å tilbringe en søndag.
Det er omtrent 24 mil å kjøre en vei så det betyr noen timer i bil, men jammen er det verdt det.
Bare opplevelsen av å komme inn i det store drivhuset  og se ut over rosehavet er helt utrolig. Det er roser så langt du kan se i alle farger og varianter og roseduften henger tungt i lufta. Langs alle radene er det hengt opp oversikt over hvilke roser som befinner seg på akkurat denne raden så det er greit å finne fram. Oversikten har både bilder og litt info om bl.a herdighet.
Servicen er også upåklagelig. Rosegartneren Knut Auke er utrolig hyggelig og kunnskapsrik og har mange gode råd å komme med.
Det er andre gangen vi besøker Hesleberg og denne gangen hadde vi med oss handleliste, det er fort gjort å bli litt rådvill her inne med alle de fristende rosene. Men jammen snek det seg med en rose som ikke stod på handlelista også. Betydelig lengre enn handlelista ble ønskelista for vi fant mange roser som absolutt kan trives hos oss. Med planer om nye rosebed og klatrevegger tenker jeg at vi tar turen hit neste sommer også.
Vi storkoste oss lenge med å bare rusle rundt og se og lukte på rosene. Jeg fikk tatt noen bilder av de flotte rosene også, problemet er bare at jeg ikke husker alle navnene. Men nydelige er de ihvertfall!
Og har du ikke vært hos Hesleberg Gartneri før så vil jeg på det sterkeste anbefale at du tar deg en tur, det er en utrolig flott opplevelse. Kanskje du finner den rosa du har lett etter eller kanskje noen roser du ikke har sett før?
Den vakre rosa på bildet ovenfor heter "Rose de Tolbiac"
Her er en liten kikk fra Norges flotteste rosegartneri :-)

Se på det rosehavet!
Warm Welcome


Caribia






Dukat
William Shakespeare

Denne falt jeg så til de grader for at den ble med hjem. Dette er Austinrosa Munstead Wood og har den nydeligste burgunderrød farge og dufter helt vidunderlig. Herdigheten er nok litt i grenseland men vi tar sjansen allikevel.

Vi fant ,vi fant.....Louise Odier....som vi også har i rosehagen hjemme..


Etter besøket i gartneriet stoppet vi ved Vollen Brygge og spiste deilig lunsj med denne flotte utsikten før vi vendte snuten hjem mot Valdres.
En nesten avblomstret Bonica 82, men vakker allikevel.
I tillegg til Bonica 82 og Munstead Wood kjøpte vi også Totenvikrosa, Poppius og Constance Spry.
Jeg har lenge ønsket meg svarthyll og endelig fikk jeg kjøpt meg en. Denne har mørke blader og heter "Black Tower"

7 kommentarer:

  1. Jeg var der faktisk for nøyaktig en uke siden :) Det er jo et paradis for roseelskere å besøke det gartneriet :)

    God helg!

    SvarSlett
  2. samme her...utsolgt for det jeg så etter, men bestilt for neste år..for andre steder behøver man ikke lete.. og kom hjem med to roser jeg aldri hadde tenkt på , roseforelsket og litt svimmel....fint med en skikkelig reportasje fra et skikkelig sted..

    SvarSlett
  3. Ahaaa - må innom på søndag da skjønner jeg - kan vel ta med roser som handbagasje på fly? Svarthyll var et godt tips. Kjøpte du den også på samme sted? Herlig! 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Svarthyllen er kjøpt på samme sted ja :-)

      Slett
  4. Ååååh, vi har vært i samme roseparadis ser jeg:) Det er et fantastisk og sjeldent sted. Jeg var der i timesvis for et par uker siden, vandret rundt med sansene på høygir. Ja, så ble det med iallefall dobbelt så mange roser hjem som jeg hadde på listen min. Akkurat som det skal være. Fin dag dere hadde på vakre Vollen og hos rause Hesleberg.
    Jannicke

    SvarSlett
  5. Hei! Ja!!!! Det er et unikt sted. Hadde lenge ønsket meg dit, og fikk et kort besøk uten særlig plass i bilen, en gang i vår. Der er klart at jeg må dit igjen. Morro å se din rapport derfra. Inspirerende.

    SvarSlett
  6. Så gøy å se! Det der er paradis for dere ja! Så koselig med en sånn tur, dere er flinke til å kose dere:)
    Jeg ønsker meg en tur til deres rosehage;)
    Ønsker deg og dine en finfin juli-uke Mariann:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...