lørdag 28. januar 2017

Månedens bilder - Blommig Fredag


Bloggen Bland rosor och bladlöss kjører hver fredag temaer innen hage og ukens tema er Månedens bilde. Endelig et tema jeg føler jeg kan blogge om, jeg har bare tolket temaet litt bredere - nemlig månedens bilder. For jeg klarer jo aldri å bestemme meg for et bilde....noe kanskje de fleste faste leserne av bloggen min har fått med seg....
Januar har vært måneden med snø - ingen snø - regn - kuldegrader - varmegrader - vindkast - vindstille - storm - solskinn. Ja, faktisk har januar bydd på hele registeret av vintervær. Akkurat nå i helga er det null snø i hagen, kuldegradene ligger jevnt rundt 8 og hele hagen er dekket av rimfrost. Vakkert det også selv om jeg fryktelig gjerne skulle hatt litt snø. Heldigvis er det spådd snø både i morgen og til uka så jeg håper det slår til så rosebuskene får litt vinterdekke.
Bildet øverst er tatt i formiddag og viser sola som såvidt titter over åskammen. Endelig er sola tilbake selv om det er bare en kort visitt hver dag, det er tydelig at det går mot lysere tider.
Her er månedens bilder fra Valdreshagen:

Januar startet uten snø på bakken, men allerede første uka fikk vi snøstorm og et bittelite snødekke




Snøværet ble raskt etterfulgt av kuldegrader og noen nydelige månelyse netter

Perfekt temperatur til å lage islykter



I midten av januar snudde været igjen. Med vindkast oppimot 20 m/sek og mange varmegrader forsvant snøen i rekordfart

Et litt sørgelig syn den 24. januar. Ikke et snøfnugg igjen i hagen.
Grindafjell i bakgrunnen på 1724 m.o.h har også lite snø for årstiden.

Denne siste helga i januar er varmegradene igjen byttet ut med kuldegrader og både drivhus og hage er dekket av rimfrost. Dagens ivrige solstråler speilet seg i drivhusvinduene på formiddagen i dag

Frosne roser er vakkert! Dette er den tyske "Rotes Phaenomen" som blomstret helt til kuldegradene tok overhånd i høst. Heldigvis har de frosne blomstene fått stå i fred for rådyrene i år

Da ønsker jeg alle ei riktig god helg!!


Flere blogginnlegg med tema Månedens bilde finner du ved å klikke på bildet nedenfor

5 kommentarer:

  1. Hei. Flotte bilder. Du har vinter, mens vi her på Sørlandet har plussgrader og mildt. En merkelig vinter dette. God helg til deg.

    SvarSlett
  2. Vackra bilder av fjäll och speglingar i fönstret. Isrosor på fönstret, rimfrost på växterna och fina islyktor. Visst är det en konstig vinter, hoppas våren blir varm och fin, så inte kylan kommer då.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  3. Hei!
    Fine bilder av januar. Det ser ut som om det har vært vår og vinter om hverandre.
    Deilig at vi begynner på februar til uka.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett

  4. It looks a magical and fairy-tale garden!

    SvarSlett
  5. Fantastisk fine bilder Mariann! Håper virkelig dere får litt snø denne uka:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...