lørdag 30. desember 2017

Årets rose 2017 - Bonica 82


Det er tid for min uhøytidelige rosekåring i Valdreshagen igjen og i sommer var det spesielt en rose som utmerket seg. 'Bonica 82' ble innkjøpt i fjor og det var derfor først i sommer vi virkelig fikk nyte roseprakten. Dette er en fransk klaserose fra 1981 (Meilland) og ble kåret til Verdensrose i 2003. Blomstene kommer i klaser på 10 til 30 blomster. De er middels store, skålformede, fylte og varmrosa med svak duft. Rosebusken er remonterende og blir opptil 150 cm høy. Herdigheten er H5-6 så dette skulle være en rose som går de fleste steder. I tillegg blir den beskrevet som ei rose for nybegynnere da den er både lettstelt og lett å lykkes med.
Hos oss har den blomstret uavbrutt i hele sommer og høst og ga seg ikke før kulda kom. Den er vidunderlig vakker og har den lekreste rosafarge og er hyppig fotografert i sommer. Blomstene tåler veldig godt regn og står uvanlig lenge. Vi har fått en ny rosefavoritt og kan trygt anbefale denne til alle som elsker roser.
Nedenfor følger et lite bilderas så dere får tatt en ordentlig kikk på skjønnheten. Og så håper jeg at noen blir inspirert og bestemmer seg for å gi plass til denne vakre rosa i hagen sin til sommeren.

















9 kommentarer:

  1. Hei Mariann. For en nydelig rose du presenterer, det var absolutt ikke for mange bilder. Jeg skulle gjrene hatt flere roser, men må få mer kontroll på hjorteproblemet først. Nå hsr jeg hatt en lang pause fra hagen, jeg trenger det når det er så mye motgang. Men nå har solen begynt å stige, så da er det på tide å vekke hagegenet til live igjen. Takk for mange flotte blogginnlegg i året som har gått, jeg gleder meg til flere i året som kommer. Godt nyttår! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Stiig rose!! Og gøy at du fortsetter tradisjonen med kåring��Fikk lyst å gjøre det samme også dette året. Bra du er kreativ☃️��

    SvarSlett
  3. Hei Mariann

    Alletiders at du har fundet en "årets rose", og hvilken en ja! Overdådig på den gode måde:)
    Man ser den er tæt på naturen ved at være 1/4 Rosa sempervirens -middelhavsrosen.

    Ha et godt nytår

    SvarSlett
  4. I love your beautiful roses !!
    Happy New Year !!
    Greetings

    SvarSlett
  5. Hei!
    Ja, den er vakker. Vi har den her også.
    Godt nytt år! Anne

    SvarSlett
  6. Hei og Godt Nyttår!
    Bonica er bare nydelig. Så mange fine bilder i alle stadier. Kjøpte den i sommer og er veldig spendt på hvordan den vil klare seg hos meg.
    Ha ei flott uke,
    Lena

    SvarSlett
  7. Elsker den busken, har hatt den i hagen min siden den kom ut på markedet. Den blir fi ere og finer for hvert år 🌸

    SvarSlett
  8. Praktfull rose💝Så nydelige bilder. Jeg har akkurat gått til innkjøp av Bonica og gleder meg veldig til å se den blomstre.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...