søndag 21. september 2014

Grønne tomater...


Det er første året med drivhuset og første året vi har sådd tomater. Så etter å ha lest masse råd og tips på nettet ble tomatene sådd en av de første dagene i april. 


Vi prøvde oss på tre sorter cherrytomater. På to av dem skulle "tyvene" knipes og på et av sortene skulle en ikke knipe noe. 


Tomatplantene vokste bra utover våren, de ble pottet om flere ganger og gleden var stor da vi oppdaget de første gule blomstrene på plantene.


Og så kom tomatene! Først knøttsmå, så ble de litt større etterhvert som de vokste og jammen ble det mange også. Plantene ble toppet etter fjerde blomsterklase så tomatene skulle bli store og flotte. Og nå gikk det unna på vannet som ble iblandet gjødsel.
Etter en kjøligere periode i midten av august fikk vi igjen flott sommervær og jeg var optimist, nå ble det snart tomater.
Men - tomatene ble jo ikke røde? 

Jeg startet litt forskning på nettet og facebook og fant fort ut at vi ikke er alene om å ha grønne tomater. Mange gode råd for hvordan jeg kunne få tomatene røde fant jeg også.


Jeg bestemte meg for å teste ut ett av rådene. Jeg plukket inn endel grønne tomater, la dem i en bolle sammen med et rødt modent eple og satte dem på kjøkkenbenken. Og så, etter 12 dager:


Endelig røde tomater!! Og ikke nok med det, se her hva som er ute i drivhuset.....


flere røde tomater...

Teorien min er at den kjøligere perioden i midten av august samt september sine kjøligere netter har utsatt modningsprosessen av tomatene. Men jeg har ihvertfall fått store kraftige planter og mengder av flotte grønne tomater, så tomatdyrking frister absolutt til gjentagelse neste år. 

En av sortene var jeg ikke så fornøyd med, nemlig vinbärstomatene. De skulle ikke knipes og ble temmelig viltre, fikk lite tomater synes jeg og gulnet allerede i juli. Så i august ble de "kastet ut" av drivhuset og plassert på verandaen. 


De har ikke fått mye stell, så overraskelsen var stor da jeg i dag oppdaget massevis av gule tomater på de tre plantene! Kunne ikke være modne tenkte jeg, men jo da, ifølge frøposen skulle det bli både gule og røde tomater. Søte og gode var tomatene også :-)


Det er fortsatt mange grønne tomater i drivhuset, så nå håper vi på flott høstvær og kanskje, kanskje blir det flere gule og røde tomater.....
Memo til meg selv: Så tomatfrøene tidligere neste år :-)




3 kommentarer:

  1. Jeg har kirsebærtomat Ildi og vanlig tomat Gemini - begge er kjempe gode. Jeg har ikke vært bort i at tomatene ikke blir røde. Jeg har hørt at tomatene ikke blir røde før det blir mørkt om natten, men vet ikke om det er riktig. Tomatene dine ser skikkelig gode ut:)

    SvarSlett
  2. Hei igjen! Tusen takk for frøene! Kryddertagetes er ny for meg så det blir moro å så til våren. Jeg plukket de cosmosfrøene som var tørrest, men frøene er nok i ferskeste laget. Jeg håper det fungerer å tørke dem!

    SvarSlett
  3. Jeg kjøpte cherrytomatplanter i vår og sette i drivhuset 🍅 Den ene av plantene blir d gule søte tomater på 😳Kjenner noen til hva slags navn de gule har ???

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...