fredag 12. september 2014

Smake, lukte og nyte krydderurter...




Det er andre året jeg har urter i hagen, så jeg er ganske nybegynner.
I fjor hadde jeg urter i kurver på verandaen ved siden av grillen. Det ga virkelig mersmak, friske urter til maten er kjempegodt. 
Urtene jeg prøvde var timian, sitronmelisse, bananmynte, rosmarin og estragon.
På høstparten plantet jeg urtene ut i bed, hadde lest at noen av urtene er flerårige. Og jammen har både sitronmelisse og mynte kommet igjen dette året.


Så i år gjentok jeg eksperimentet og plantet enda flere urter i blomsterkasser på verandaen. Flere typer mynte: vanlig mynte, fransk mynte, ananasmynte. Vanlig basilikum, tomatbasilikum, rosmarin, oregano, dill, timian og koreander. 


Etterhvert så vokste urtene nærmest ut av kassene. Så nå har jeg plantet urtene som er flerårige ut i blomsterbedet og urtene som er ettårig har jeg satt i en gammel sinkbalje.




I tillegg til at urtene smaker godt så dufter de godt også. Og nå har urtene jammen fått flotte blomster også, se bare her:


Fransk mynte


Ananasmynte


Oregano


Tomatbasilikum

Neste år blir det garantert flere urter, både til matlaging og til pynt :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...