lørdag 18. juli 2015

Gult, orange og rødt - lokker fram smilet mitt


Det er ellevill fargefest i hagen, roser og stauder i alle regnbuens farger viser seg fram i sin vakreste prakt. Jeg elsker farger og noen farger gjør meg veldig glad og får meg til å smile, nemlig gult, orange og rødt. Mange har nok et litt anstrengt forhold til akkurat disse fargene, men jeg synes disse fargene lyser herlig opp i hagen.
Rett utenfor kjøkkenvinduet har sibirvalmuene hatt fargefest lenge og har nå fått selskap av gule sverdiris, gule dagliljer, ildsvæve og gul-orange praktryllik. De vaier flott i vinden og er en nytelse å se på. 
I det nye firkantbedet er det blitt mest gult. Her har jeg plassert både gule stemor, gul sverdiris, gul daglilje, sypressvortemelk og gullris sammen med stormarikåpe, skogskjegg, blå hageiris, blå akeleie, prestekrage, orange brannlilje og brunorange daglilje. Når disse plantene vokser seg store og flotte blir det er fargerikt velkomstbed ved inngangen.
I rosehagen har de røde rosene virkelig spilt opp og tar hele oppmerksomheten. Skarlagensrøde Robusta og ildrøde Hansaland står side om side og lyser opp. De blomstrer overdådig begge to og selv om ingen av dem har duft oppveier den elleville blomstringa dette. 
Foran drivhuset fortsetter Flammentanz blomstringa, de nydelige røde blomstrene holder lenge og tåler både vind og regn. Og bra er det, for været har vært heller ustabil den siste tida.
Hagens gule energibombe Namdalsrosa er på hell og blomstrer ikke fullt så overdådig lenger. Men dufter nydelig gjør den fortsatt. 
I det nye bedet foran leveggen lyser nyankomne "Golden Showers" som en sol. Stadig nye knupper forvandles til store flotte solgule blomster med de lekreste safranrøde støvbærere. Et stort pluss er det jo at de dufter like nydelig som de ser ut og at de tåler regn.
Litt rundt omkring i bedene har jeg plassert mine elskede kryddertagetes i både gult og orange. De har akkurat begynt blomstringa og om et par uker vil de lyse flott opp i bedene. Duften er helt uimotståelig og jeg må ofte bort for å lukte og "riste litt" i de små buskene.
Og for alle som er like glad i gult, orange og rødt som meg - her kommer et bilderas i humørfylte farger :-)


Ildsvæve

Praktryllik i en utrolig flott fargekombinasjon


Gul daglilje



Gul sverdiris - snart er blomstringa på hell
Valmuefest i orange...
gulorange...
og en enkel gul..... 
Ferdig krøllet sibirvalmue på tur ut

Valmuene er godt besøkt av humlene
Det nye velkomstbedet. Gjenbruk av gamle trafomaterialer, legg merke til tråkkhellene min handyman har laget til meg. Nå blir det lett å komme til i midten av bedet også.

 Orange brannlilje - funnet i "felleskomposten" i fjorsommer - heldige meg for denne var lekker!

 Namdalsrosa har ikke gitt seg enda, men blomstringa ikke er fullt så overdådig lenger
Rød Flammentanz i "fullt fyr" foran drivhuset

"Golden Showers" blomstrer jevnt og trutt.....
og lyser flott opp i det nye bedet foran leveggen

Rødt fyrverkeri i rosebedet - Hansaland fremst og Robusta bakerst

Hansaland i sommersol
Rosehagens flotteste torner tilhører Robusta - de er selvfølgelig også røde
Robusta blomstrer overdådig med sine skarlagensrøde blomster

De røde rosebuskene synes godt i rosehagen
Mine selvsådde kryddertagetes har såvidt begynt blomstringa...
de er i orange i år også... 
Mmmm... duften er uimotståelig!

I år er alle stemorsblomstene gule og lyser flott opp på hagebordet

9 kommentarer:

  1. Jeg er nok ikke like begeistret for gult og oransj som deg, men synes de gjør seg godt på "rett plass". Jeg er særlig glad i marikåpe. Den passser sammen med alt. Mine gulbladete hosta står også høyt oppe på listen min over favoritter. Gult og blått/lilla er en kombinasjon jeg er glad i.

    SvarSlett
  2. Praktrylliken din skal jeg se nærmere på og brannlilje skal jeg få til høsten. Flammentanz kjenner jeg fra hytta. Der blomstrer den flott. Dessverre fikk jeg ikke til den selv hjemme.

    SvarSlett
  3. Jeg er heller ikke så glad i disse fargene, men når jeg ser de hos deg er de kjempefine! Når du blander rødt inn så blir det veldig fint.
    Litt av et fyrverkeri!

    God søndag!

    SvarSlett
  4. Snyggt! Jag skulle vilja ha en sprakande rabatt i dehär färgerna, speciellt om hösten.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  5. Gult er kult synes nå jeg, særlig her som de ser ut til å kle hverandre på en god måte. Dessuten er det vel ikke noe som lyser opp i hagen på samme måte som gult og oransje. Ha en riktig fin sommerdag.

    SvarSlett
  6. Oi så masse pangfarger, så lurt å samle mange i samme sjattering! Det var kjempeflotte bed du har i hagen din.

    SvarSlett
  7. Deilig med fyrverkeri ! Gult og særlig orange kan være vanskelig og plassere, men det er flott hos deg !
    Har endel i gult og orange ibed mot hekk og syntes det er flott. Kryddertagetesen ble dessverre luket vekk av en hjelpsom mann... men nye er på vei.:-)
    Takk for fine bilder fra hagen din.
    Eirin

    SvarSlett
  8. Oh-la-la! For en fargesprakende vitamininnsprøytning. Jeg er stor tilhenger av sterke farger, fyrrig flamenco og flammer i hagen. Dette var en fryd for mine øyne. Har egene flammebed selv og de bringer så mye energi og humør. Takk for billedraset. Kom gjerne med flere:)

    Jannicke

    SvarSlett
  9. Ååå...som det blomstrer hos deg!
    Fargene gul-orange og rødt er jo bare til å bli glad av!..og de lyser filott opp også på dager uten sol..og de er det jo noen av:)
    Fine sommerdager:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...