lørdag 11. juli 2015

Roser, roser, roser!


Roseblomstringa har startet for fullt i Valdreshagen og stadig flere roser kommer i blomst for hver dag som går.
Alle rosebuskene er nå fulle av bristeferdige knupper og det er like spennende hver morgen å se hvilke roser som nå har sprunget ut. Jeg rusler rundt i rosehagen og storkoser meg med de vakre rosene mine. Mange av dem dufter nydelig, jeg er stadig nede på kne og tar noen ordentlige sniff. Og alle er de noen utrolig flotte kunstverk som jeg aldri blir lei av å beundre. Jeg fascineres av alle de flotte fargene, de mange kronbladene i de velfylte blomstene, den vakre fasongen på hver enkelt knupp og blomst, de enkle blomstene med sine flotte støvbærerne i kontrastfarger, tornene på greinene, de forskjellige fasongene og fargene på bladverket. Hmm, tenker du sikkert nå. Så jeg kan vel bare innrømme det du allikevel har skjønt for lenge siden, jeg har virkelig rosedilla! 
Nå gleder jeg meg til å vise dere rosene som blomstrer i hagen akkurat nå.

Prinsesserosa "Frülingsduft" blomstrer for første gang og for ei rose! I'm in love! Fargen på de store velfylte blomstene er lekkert rosa med innslag av både aprikos og gult, utrolig fascinerende. Og duften er uimotståelig: sterk, søt og fruktig. 

"Fruhlingsduft"



Doggrose (Rosa glauca) blomstrer også for første gang i år. Lysrosa enkle blomster med gule støvbærere, elegante og lekre. Bladverket på rosebusken er nydelig blågrønne. Selv om vårt eksemplar er ganske liten ennå blir dette en stor rosebusk som trenger god plass i hagen.





Kanadiske "William Baffin" er vel noe av det mest hardføre jeg har sett. Den blomstret helt til snøen kom i fjor høst og nå er den i full gang igjen. Blomstene er nydelig dyprosafarget/fuksiarøde og jeg synes den ser litt munter ut, jeg blir i godt humør av denne skjønnheten. Ingen duft å snakke om, men hva gjør vel det når den er så blomstringsvillig? Vi kjøpte denne i fjor som en klatrerose, men ser at den passer best som buskrose i vårt klima så i år har den fått ny plass foran leveggen.

"William Baffin"


I sommersol, da blir fargen straks enda mer rosa

Klatrerosa "Flammentanz" ble plantet i fjor på forsiden av drivhuset. Planen er at den etterhvert skal dekke hele forsiden med sine flammende røde blomster. Den vokste bra i fjor og det lovet jo bra, for denne rosebusken blomstrer på fjorårsskudd. I år har den vært angrepet av sopp (mulig det er stråleflekk) og bladene ble gule og falt av. Men etter å ha sprayet hele rosebusken med atamonblanding ser den nå ut til å komme seg, den har ikke mistet flere blader og alle roseknuppene ser ut til å vokse bra. Vi krysser fingrene!
Vi kjøpte også en "Flammentanz" til i våres for to rosebusker må man jo ha skal det bli symmetri der foran drivhuset. Denne er kraftig og frisk og full av blomster og knupper. Nydelige røde blomster lyser opp mot den hvite murveggen og jeg tror det kommer til å bli utrolig flott når begge rosebuskene har klatret opp og dekorerer hele forsiden med sine flammende røde blomster.

"Flammentanz"

  
Buskrosa "Moje Hammarberg" har vi hatt en stund i rosehagen. I fjor ble den flyttet til ny plass og ser virkelig ut til å trives. Den er lav av vekst og har store velfylte rødlilla blomster som dufter nydelig. Denne rugosahybriden er veldig herdig og tåler godt vårt klima. Duften minner meg om Danmark og rosene som vokser på klittene der, ikke så rart kanskje, de er jo i slekt.




Den nyinnkjøpte klatrerosa "Golden Shower" blomstrer med sine store klargule flotte blomster. De flotte støvbærerne er skarprøde og minner kanskje litt om safran? Duften er helt nydelig og foreløpig virker denne rosa både hardfør og regntålig, det blir spennende å se hvordan den vil trives her.





Lille vakre nyinnkjøpte "Rose de Recht" blomstrer uavbrutt og dufter aldeles nydelig. De små velfylte blomstene blir mørkere i fargen etterhvert, fargen er utrolig lekker.
Plasseringen er helt perfekt, foran verandaen og soveromsvinduet. Når jeg åpner vinduet om morgenen nå så dufter det deilig av roser. Og mer skal det nok bli for nå har "Fantin Latour" kommet med sin første blomst....
Flere oppdateringer fra rosehagen kommer fortløpende nå, så følg med :-)



Lille "Rose de Rescht" foran "Fantin Latour" og Namdalsrosa
 Namdalsrosa er fortsatt på sitt vakreste
 Den første blomsten på "Fantin Latour" er et faktum
Vakre kanadiske "Louise Bugnet" har blomstret en stund. Fra de rødrosa knuppene kommer de store vakre hvite blomstene, vel verdt et blogginnlegg som kommer en av de første dagene.

5 kommentarer:

  1. Å jeg vil se rosehagen din!! Så morro å lese om rosegleden din!!:) Det var nydelig beskrevet. Takk for fine rosetips. Får lyst til å lese mer.

    SvarSlett
  2. Så flotte rosebilder. Begynner å komme litt roser her ute også, kanskje jeg må trosse regnet og lukte litt på mine også.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder av vakre roser.!
    Våre kommer seg i år, og neste år er nok den største roseportalen fylt. Så jeg får glede meg over, og nyte dine bilder nå. :-)
    Ha en fin uke.
    Eirin.

    SvarSlett
  4. Ååååå så herlig! Jeg vil også åpne vinduet og kjenne duften av roser!!!!:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, det synes jeg er koselig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...